piątek, 17 listopada 2017

Połączenia elektryczne w platformie

Przyszedł czas na zaprezentowanie jak zrobione są połączenia elektryczne w moim projekcie.
Do zasilania zastosowano akumulator (LiPo) Litowo Polimerowy o pojemności 2500mAh (miliamperogodzin) o napięciu 14,8V, czyli czterocelowy (4S1P).
O zasadach użytkowania i bezpieczeństwa przy pracy z tymi akumulatorami napisano już bardzo wiele, ot choćby porządny materiał na Forbot.pl w dziale Akumulatory LiPo - kompendium.
Ponieważ jestem perfekcjonistą i nie toleruję projektów robionych w pudełkach po butach lub na tekturce, platformę moją wykonałem z gustownej sklejki brzozowej (łatwo się ją tnie i obrabia).
W sklejce powycinałem otwory na wiązki przewodów oraz powierciłem niezbędne otwory na słupki dystansowe - nieco wyższe niż te co izolują płytę główną komputera od obudowy i zwarcia, niemniej spełniające tę samą funkcję. Na sam koniec sklejka została wyrównana papierem ściernym i do akcji wkroczyła moja żona, która jest już na etapie "doktoratu" w zakresie powłok bejcowych i lakierniczo farbiarskich :) To ona dokonała dokładnego i precyzyjnego pobejcowania i polakierowania mojej "dechy" w platformie No co ma być estetycznie) :)
Aby uniknąć odkształceń sklejki, powstałych na skutek lakierowania, wykonałem do niej ramkę z kątownika aluminiowego - takiego jak się stosuje na progi podłogowe lub stopnie schodów - do kupienia w każdym markecie budowlanym.
Teraz tak: zasilanie
Na płytce kontrolera silników mamy dwa wejścia zasilające kontroler: jedno 5V do zasilenia logiki płytki kontrolera i drugie do dostarczenia napięcia w zakresie bodaj 4,5V - 12V do zasilania napędu czyli silniczków DC (wartości 12V doradzam nie przekraczać bo ja przekroczyłem i jeden taki kontroler spaliłem - niedacznik!!!).
Nie używam dostarczanego wraz z podwoziem koszyka na baterie, a sposób zasilania wszystkiego opiszę nieco dalej w poście i opatrzę fotografiami.
Na płytce kontrolera silników Dagu mamy dwa złącza śrubowe ARK (chyba tak się ono nazywa), oznaczone odpowiednio "Vbat" i drugie oznaczone jako "VCC". Należy podłączyć napięcie około 7,2V (tyle wymagają silniczki DAGU) do złącza oznaczonego symbolem "Vbat", z kolei do drugiego złącza "VCC" podpinamy napięcie 5V (można je "pożyczyć" z "hedera" Beagle'a: P9_5 lub P9_6 (napięcie 5V) i P9_1 lub 2 GND (Ground) ).
Ja jednak wykonałem to zupełnie inaczej i czas pokaże czy dobrze.
Ponieważ Beaglebone Black potrzebuje 5V i około 1,5A prądu stałego, takie samo napięcie, jak blok logiki sterownika silników, z kolei do zasilania bloku PWM sterownika silników potrzeba w tym projekcie około 7,2V (tak, jak pisałem powyżej i żeby nie spalić sterownika i silniczków DC), trzeba było jakoś te dwa napięcia doprowadzić z akumulatora.
He tylko jak to zrobić mając 14,8V na wyjściu akumulatora?
Nic bardziej prostego - zastosowałem po prostu dwie przetwornice oparte o układ scalony XL4015 - ja zresztą już wspominałem o niej i o zasilaniu nią BBB, w jednym z wcześniejszych moich postów. A widok jej poniżej:



Te małe przetwornice wydają się idealne do takich zastosowań. Owszem ktoś może powiedzieć że powinienem taki układ wykonać sam! Pytanie tylko po co, skoro kosztowało to na Aliexpress dolara z kawałkiem :-)
Przetwornice te mają potencjometry regulacyjne, którymi ustawiamy pożądany prąd i napięcie zasilanego układu i to w zasadzie tyle.
A jak rozdzielić prąd z akumulatora do zasilenia dwóch przetwornic na raz? Nic bardziej prostszego rozdzielacz:



Ja miałem akurat pełno wtyczek XT60 pozostałych z budowy drona, więc akurat takie pokazuję, niemniej taki rozdzielacz można sobie spokojnie wykonać samemu w domowym zaciszu :)
Poniżej zdjęcia jak to wygląda na gotowo:


Pozostało wszystko odpowiednio połączyć ale to wyjdzie w następnych postach co  i jak.
No dobrze tyle na dzisiaj, bo nie chce mi się już pisać. :)

Cześć.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz